w_strikk_utkast_ 50x70.jpg

Vi ønsker velkommen til utstillingen s t r i k k med åpning lørdag 4. desember kl. 14.

Åpningstale ved Kristine Kolloen Nilsen (seniorrådgiver ved SKMU)

 

I denne utstillingen viser vi arbeider av Marianne Lund, Tore Magne Gundersen og Helen Hausland.

Vi har kalt utstillingen strikk fordi de tre kunstnerene på ulike vis forholder seg til strikk, strikking, vev og den gradvise oppbyggingen av objekter, tekstile mønstre og gjentakelser. 

Selv om strikk er en tydelig fellesnevner er det visuelle uttrykket til alle tre like fjernt fra strikking i tradisjonell betydning.

 

Velkommen til T I D !

 

Om kunstnerene:

 

Tore Magne Gundersen, som er født i Froland  i 1957 og oppvokst i Kristiansand, bor og arbeider i Oslo. Han stilte ut senest i Bomuldsfabriken i Arendal, og er innkjøpt av Sørlandets Kunstmuseum, Bomuldsfabriken, KODE og Nasjonalmuseet. Han har for tiden atelier i Oslo Rådhus, der han strikker, syr, applikerer, tegner og modellerer. De tre verkene på denne utstillingen består av selvstrikkede elementer montert på store flak av strie. Strikkede tekstiler forbindes gjerne med hjemmekos, varme og beskyttelse. I Gundersens strikkeverk kontres imidlertid hjemmekosen med utrykk for uhygge, frykt og angst.

 

Helen Hausland (f.1974, Bærum) bor i Oslo og har verksted ved NTP (Norsk Teknisk Porselen) i Fredrikstad. Hun ble uteksaminert fra Kunsthøgskolen i Oslo 2020 med en mastergrad i medium og materialbasert kunst. Kunstneren har blant annet stilt ut i Galleri Format (2020), Norske Kunsthåndverkeres Årsutstilling 2020 ved Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø, Kunstnerforbundet (2019 og 2020) og Norske Kunsthåndverkeres Årsutstilling i KODE Museum i Bergen (2019). Helen Hausland ble nominert til prisen som Årets Nykommer av Bo Bedres Designpris 2020, og deltar i år på utstillinger ved NITJA senter for samtidskunst/ Kunstvisitten, Senter for keramisk kunst, Ringebu og Hå Gamle Prestegard. I 2022 stiller hun blant annet ut på Galleri RAM. 

 

Et punkt som satt inntil et annet, vokser og blir til tredimensjonale objekter. Helen Hausland bygger keramiske komposisjoner ved å sette en tommelbit leire inntil en annen gjentatte ganger. Subtile manipuleringer skaper forskyvninger som igjen utvikler seg til noe som ikke kan planlegges, men blir til underveis. Tid, repetisjon og materialets premisser er nøkkelord i prosessen. Hauslands bakgrunn som massørterapeut og år med ballettdans dominerer hennes tilnærming til materialet. Kroppens erfaring med å jobbe med tempo, timing og musikk er innarbeidet som et rytmisk språk som vises i arbeidene. Verkene bærer spor av prosessen og arbeidet med leiren, et avtrykk av tid, materialisert som fysisk form gjennom kroppens bearbeiding av materialet.  Kroppen, som en metronom, driver arbeidet frem. Punkt for punkt, som en puls, som hjerteslag. Et liv som blir levd. Et arbeid som vokser.

 

 

Marianne Lund arbeider med installasjon, tegning, maleri og arkitektur. 

Stikkord for hennes arbeider er, prosess, intensitet og tid.

I prosjektet, TILNÆRMET LIK, jobber hun med tegning og strikking.

Tegningene og strikkearbeidene har samme oppbygning, de er materialiserte uttrykk for samme ide´. Arbeidene bygges opp på samme måte. 

Hun strikker ut fra en tegning og hun tegner ut fra et strikkearbeid, det er likt og det er ulikt , det er tilnærmet likt.

Marianne har hatt separatutstillinger bl.a. på Bomuldsfabrikken Kunsthall, Kristiansand Kunsthall  og sist i 2019 på Kunstpunkt Lista.  Hun har deltatt på flere landskapsutstillinger, og er innkjøpt av både Norsk Kulturråd og SKMU. Har også gjort flere utsmykkinger bl.a. Kristiansand Katedralskole Gimle og Sigurd Køhns bygg på UIA.